søndag 30. august 2009

Tippeligaen blir Vestlandsligaen???

Ja det er fristende å tenke tanken- pr.dd er det 4 Vestlandslag på "sikker" grunn i TL mens 2 ligger på opprykksplass i Adeccoligaen. Neste år kan man fort ha følgende lag i vår øverste divisjon:
Brann
Haugesund
Molde
Sogndal
Viking
Ålesund


Og jada- mye skal klaffe for at alle 4 holder seg oppe mens begge de 2 går opp fra Adecco, men det er ikke usannsynlig. Da får vi mange lokaloppgjør på vestlande! Og det er jo litt merkelig at f.eks Sogn&Fjordane sammen med Møre&Romsdal sannsynligvis har 3 lag i øverste divisjon neste år mens Oslo&Akershus har ett.... selv om de bare har en brøkdel av ressursene og fasilitetene til hovedstadsfotballen.

Generelt tror jeg bare det er positivt at toppfotballen befinner seg over hele landet, i Sogndal, Alta og i Oslo.... fotballen skal nå mest og flest mulig! Men jeg er allikevel litt bekymret. For der Premier LEague har sine 4 store, Primera har BArcelona og Real, Danamrk har Køben og Brøndby....hva har vi? Jeg savner faktisk litt klasseforskjell av og til. Etter godt over halvspillt sesong er det fremdeles kort avstand fra nedrykk til pallplass, og bortsett fra at RBK ikke taper finnes det ikke sikre kamper i TL lenger. Bra for spenningen, men er det bra for kvaliteten?

RETTELSE
Jeg må ta kritikk for geografien min her altså. Jeg skriver Akershus men det er jo Oslo og VIF/LYN jeg tenker på egentlig. Ifølge plakater på kampene er jo både Stabæk og LSK bønder ahr jeg forstått :)

Se kamper fra Serie A, La Liga ,Championship, League 1, League 2 treningskamper, Serie A mm gratis på web-TV
For å se kampene må du opprette en konto (gratis) hos UNIBET

Sendeskjema web-tv

31.august
kl 18:15 Peterborugh-Crystal palace
kl 20:45 Newcastle - Leicester
kl 22 Barcelona-Gijon

MEDIA
tv2 db db db vg vg vg vg

4 kommentarer:

  1. Jevnheten er ikke bra på sikt. Vi trenger 2-4 stabile topplag. Uten dette er det vanskelig å hevde seg på internasjonalt nivå. For å bli seedet i trekninger må de samme lagene få e-cup spill flere år på rad (klubbrankingen baserer seg på internasjonale prestasjoner over 5-6 siste sesonger).
    E-cup spill gir også penger i klubbkassa, som er nødvendig for å kunne holde på de beste spillerne. De samme spillerne vil også bli lenger i toppklubbene hvis de får e-cupspill, og sjansen for at de selges til utlandet for en høy sum øker også.
    Lag med e-cuperfaring klarer seg også bedre ute i europa, og klubbenes prestasjoner avgjør hvor mange lag som får muligheten til e-cupspill.
    Det er topplagene og landslaget som avgjør ryktet og er flaggbærerne for norsk fotball internasjonalt. Derfor er det en stor styrke for norsk fotball med flere stabile topplag som kan hevde seg i europa både finansielt og prestasjonsmessig.

    SvarSlett
  2. Flott kommentar Bent :)

    At noen klubber tjener penger på e-cup gjør det også lettere for norske talenter å spille seg opp og ut via Norge istedetfor f.eks Belgia eller lignende. Jeg tror 17-18 åringer har bedre av Rosenborg/Brann enn Lokeren for å ta et slikt eksempel, dersom de kommer som ung stjerne fra Skeid...

    SvarSlett
  3. Unnskyld meg, men Akershus har Stabæk og Lillestrøm som ser forholdsvis stabile ut. I tillegg vil nok Enga holde seg oppe. Det gir 3 lag fra Oslo&Akershus...

    Eller tenkte vi kun på Enga her? ;)

    SvarSlett
  4. LSK glemte jeg rett og slett :D

    Men Stabæk - der må jeg finlese kartet litt altså, emn de tellte jeg "utafor"....

    SvarSlett